Orvos-beteg kummunikci
Lilla 2004.11.09. 20:19
J ha j a viszonyod az orvossal.
Az orvos-beteg kommunikci javtsa
A globalizci s a technolgiai vvmnyok korban ellentmondsnak tûnik az orvos s a beteg kzt fennll kommunikci csõdjrõl beszlni. Ezt vli azonban igazolni a betegek krben egyre nvekvõ elgedetlensg, panasz, mûhiba per, a hagyomnyos orvosls felcserlse bizonytatlan alternatv mdszerekre A legtbb panasz a betegek rszrõl nem az orvos klinikai kompetencijt, hanem a kommunikcis problmkat rinti.
A leggyakoribb panasz abban ll, hogy az orvos nem hallgatja meg a betegeket, akik viszont tbb informcit szeretnnek kapni llapotukrl s a kezels folyamatrl, szeretnnek knnyteni rzelmi s fizikai bajaikon, tancsokat kapni arrl, õk mit tehetnek sajt magukrt. A betegek s az orvosok klnbzõkppen vlekednek arrl, hogy mi szksges a hatsos kommunikcihoz.
Ezek a klnbsgek befolysoljk az orvos s beteg kztti klcsnhatst, csakgy mint az utastsok betartst, a tjkoztatst s a kezels kimenetelt.
Felmerl a krds, mirt vltoztassanak az orvosok kommunikcijukon? A vlasz fõleg az egyn gondozsnak felelõssgben keresendõ. Manapsg a betegek egszsggyi fogyasztknak tartjk magukat s az orvosi dntshozs aktv rsztvevõi akarnak lenni. Ha az orvos nem avatja be õket a dntsekbe, legtbbszr mst keresnek maguknak.
Kimutattk, hogy ha egy orvos kommunikcis kpzsben rszesl, magasabb rtkelst s besorolst kap a betegtõl, aki kitart mellette hosszabb tvon. Az orvosvlts jelensgben kzrejtszik mg a kltsgek visszaszortsnak nyomsa is, amelyre az orvos a praxis nagysgnak nvelsvel vlaszol. Ez a tves gondolkods a betegre jut idõ cskkenshez, s vgl a beteg elgedetlensghez s tvozshoz vezet.
A j orvos-beteg kommunikci kzzelfoghat elõnykkel jr. Tbb tanulmny is kimutatta az orvos kommunikcis kszsge s a beteg elgedettsge kztt fennll korrelcit. A hatsos kommunikci befolysolja a terpia kimenetelt is, ami lemrhetõ az emcik, a tnetek s a fjdalom lmnyein keresztl. Az orvos kommunikcis jrtassgban fennll nehzsgek lekzdse megfelelõ kpzssel megoldhat. Mivel a kommunikci egy interaktv folyamat, a betegeknek szintn szksgk van nmi szakrtelemre, hogy kpesek legyenek rszt venni a dntshozsban s tletet alkotni minõsg gyben. A minõsg fejlesztsben az elltk egyre inkbb beptik a beteg perspektvjt s elvrsait.
A hagyomnyos orvoskpzs alkalmatlan a kommunikci oktatsra. Br kifejlesztettek j oktatsi mdszereket s mdikat, a meglevõ ismereteket meg kell mg valstani a gyakorlatban. Az orvostudomnyi oktatsnak hasznostania kell a betegnek a gondozsrl alkotott nzeteit, hogy olyan irnyban trtnjen a kpzs, amely segti az egszsggyi dolgozkat a beteg elvrsainak teljestsben. A kommunikcis nevelst az orvostudomny minden szintjn vgezni kell, s fõleg az orvostudomnyi egyetem tananyagban s a tovbbkpzs programjaiban kell szerepelnie.
Forrs: http://www.bmj.com/cgi/content/full/316/7149/1922
[A menedzsment szakirodalma]
A kommunikci tpusai, jellemzõi az orvos s a beteg tallkozsa sorn
Bevezets: A tanulmny rszt, folytatst kpezi az elmlt hnapok tmjnak, amelyben a betegkzpont gygyts s a kommunikci kapcsolatt kutattuk.
Megjelent irodalmi sszefoglalk: A betegkzpont gygyts - a kommunikci jelentõsge az egszsggyben Az orvos s a beteg jellemvonsainak hatsa a kommunikcira, a kapcsolat modelljei
Ami ltalban egy orvosi vizit sorn trtnik... Az Egyeslt llamokban az orvosi vizit az alapelltsban tlagosan 20 percig, mg a belgygysznl 19 percig tart. Az orvosi vizitekkel kapcsolatos szisztematikus vizsglatok a hatvanas vekben kezdõdtek.
A beteg s az orvos tallkozsnak megvan a maga intimitsa. A fizikai vizsglatokon kvl a betegsg feltrsa, a flelmek megnyilvnulsa, a beteg sebezhetõsge a magnlet, a titoktarts szfrjba tartoz terletek. Annak ellenre, hogy a titoktartst szigor vdõmechanizmusok szavatoljk (pldul a betegek chartja), az orvosok s a betegek egyarnt szvesen vllalkoznak arra, hogy tallkozsaik kommunikcis tartalmt klsõ megfigyelõk kutassk (termszetesen a nevek s a szemlyes jellegû informcik felhasznlsa nlkl). A kutatsok leggyakoribb mdszere a tallkozsok magnetofon segtsgvel trtnõ felvtele. Esetenknt elõfordul, hogy a viziteken egy megfigyelõ is rszt vesz, aki az orvos s a beteg kapcsolatba nem szl bele, legfeljebb feljegyzseket kszt. Termszetesen az orvosnak s a betegnek brmikor joga van a kutats lelltsra, a magnetofon kikapcsoltatsra s a megfigyelõ kikldsre.
Azt gondolhatnnk, hogy a magnetofon vagy a megfigyelõ jelenlte befolysolja az orvos s a beteg kommunikcijt. Errõl azonban sz sincs. A kutatsban rszt vevõ orvosok s betegek egyarnt gy nyilatkoztak, hogy rviddel a vizit kezdete utn mr megfeledkeztek a magnetofonrl. A magnszalagok alapjn megllapthat a beszlgetsek õszintesge, s az orvos viselkedsben is kevs szndkos manipulcit lehet felfedezni.
A magnetofonszalagok a verblis tartalmon tl az emocionlis megnyilvnulsok megfigyelsre is lehetõsget nyjtanak. Az orvos s a beteg beszlgetsnek rzelmi tartalmt, tnust a szalag elektronikus szûrõn val tengedse utn is vizsgljk. A szûrt beszd kvetkeztben a szavak rthetetlenn vlnak, m a hanglejts, a beszdtemp s a ritmus rtkelhetõ. A megszûrt szalag alapjn brlhat az rzelmi megnyilvnulsok intenzitsa, s ebbõl a magatartsra (dhre, aggdsra, uralkodsra, rdeklõdsre, nyjassgra stb.) lehet kvetkeztetni.
A beszlgetsek verblis tartalma egyszerûbben vizsglhat. Sok beszlgets tanulmnyozsval tipizlhatk az elemei.
Az orvos rszrõl:
- informcinyjts: vlemny kzlse, tancsok, magyarzatok, oktat jellegû megnyilvnulsok, a beteg krdseire vlaszads, informcik a beteg llapotrl, a betegsg termszetrõl, az okokrl, a tnetekrõl, a diagnzisrl, a kezelsrõl, az ngygytsrl, a ditrl, az letmdrl;
- krdsek, informcikrs: a betegsg trtnetvel, a beteg kzremûkdsvel, elkpzelseivel kapcsolatos krdsek;
- szocilis beszlgets: dvzlsek, szemlyes megjegyzsek, trsadalmi s csaldi letet rintõ krdsek;
- pozitv trsalgs: beleegyezs, egyetrts, nevets, a szolidarits kifejezse, tmogatsnyjts, btorts, egyttrzs kifejezse;
- negatv trsalgs: egyet nem rts, konfrontci, ellenttek kinyilvntsa, nyomsgyakorls;
- trsas viszony ptse: a beteg vlemnynek kikrse, a beteg elkpzelseinek megismerse, vlaszainak megknnytse.
- informcinyjts: a tnetek elmondsa, a krdsek megvlaszolsa, tapasztalatok, vlemnyek, javaslatok kzlse;
- informcikrs: felvilgosts, instrukci, vlemny s javaslat krse, krdsek a gygyszerelsrõl, a kezelsrõl, az letmdrl, a prevencirl, az ngygytsrl;
- szocilis beszlgets: bemutatkoz mondatok, csaldi tmk;
- pozitv trsalgs: nevets, bartsgossg, az egyttrzs kimutatsa, egyetrts, beleegyezs;
- negatv trsalgs: ellenttek, egyet nem rts kifejezse.
A kutatsok szerint az orvos szemszgbõl a beszlgets nagyobbik rsze informcinyjtsbl, azon bell is felerszben tnyek kzlsbõl ("magas a vrnyomsa ma, 180/95") ll.
Fontos szerepe van a beszlgetsben a krdseknek, klnsen a nyitott krdseknek, amelyek a beteget a problmjval kapcsolatos mondanivaljnak elbeszlsre ksztetik. Az egy-kt szval megvlaszolhat zrt krdsekkel szemben a nyitott krdsek a beteg beszltetsre szolglnak, klns jelentõsgûek abban az esetben, amikor az orvosnak nincs pontos elkpzelse a betegsg termszetrõl.
A beszlgets elemei kztt fontosak a pozitv jelzsek, amelyek az orvos s a beteg kztti kapcsolat erõstst szolgljk, kifejezik az orvos rdeklõdst, s a beteg megnyilvnulsait btortjk. Szavak helyett sokszor rvid hangjelzsekben rezhetõk.
A kapcsolatpts a betegek aktivitsnak fokozst, a dialgusba trtnõ bevonsukat hivatott elõsegteni.
Tbbnyire pozitv rtkûek a szocilis jellegû kzlsek, az dvzlsek, az apr figyelmessgek, az rdeklõdsek. Szerencsre ritka a beszlgetsekben a negatv megnyilvnuls. A negatv mondanival a szakmai etikett s felkszltsg alapjn direkt kritika nlkl is tadhat.
A megfigyelsek szerint a beteg s az orvos kztti beszlgets rzelmi tartalma amolyan tkr. Ha az orvos haragos, ideges, a beteg rszrõl is haragossg, idegessg tapasztalhat. A kt fl beszlgetse pozitv s negatv rtelemben egyarnt korrell.
A beszlgetseket vizsglva a kutatk megllaptottk, hogy egy-egy vizitet, dialgust tekintve az orvos s a beteg megnyilvnulsa 60-40%-os arny. Ez az orvosok szmra meglepõ volt, mert hajlamosak a sajt beszdk tartamt alulbecslni, a betegek megnyilvnulsait pedig - a sajtjukhoz kpest - tl soknak tartani.
A beteget illetõen a kommunikci tbb mint fele informcinyjtsbl, azon bell is az orvos krdseire adott vlaszokbl ll. Az orvoshoz kpest a beteg viszonylag keveset krdez, holott lennnek krdsei, csak nem teszi fel azokat. Fl attl, hogy butasgot krdez, vagy nem az alkalmas idõben teszi fel a krdseket. Az alkalmas idõ viszont sokszor nem rkezik el. A betegek esetben erõteljesek a pozitv s a negatv rzelmi megnyilvnulsok.
Klfldi kutatsokban viszonylag kismrtkû az orvosi vizitek zavarsa, pl. egy telefonhvssal trtnõ megszaktsa. Gyakori viszont a beteg ttlensge, amikor a recept vagy a beutal megrsra vr illetve az orvos feljegyzs ksztseinek htterben ttlenkedik. A vizitek hossza a napszaktl is fgg. A reggeli rkban az orvos s a beteg tallkozsnak idõtartama 10-40%-kal hosszabb, mg a ksõ dlutni rkban 25-50%-kal rvidebb az tlagosnl. Ennek oka nyilvnvalan a pihent orvos nagyobb trelmben kereshetõ, mg akkor is, ha ezt a klnbsget szinte soha nem rzkelik.
Az orvos s beteg tallkozsaiban sok tipizlhat elem van. Ez a szocilis szerepekbõl, szerepjtszsokbl is fakad. A szocilis szerepek elõre megrhatjk egy-egy szituci lefolysnak forgatknyvt. Taln ez az egyik elõidzõje annak, hogy a betegek kezelse nagyon hasonlt egymshoz. Ugyanakkor vannak olyan betegek s orvosok, akiknek kommunikcis gyakorlata soha nem lesz mshoz hasonlthat. A szociolgusok szerint a betegek letkora, neme, szocilis s jvedelmi helyzete a beszlgetseket nagymrtkben meghatrozza. Az orvosoknak e differencikat kellõ rzkenysggel kell kezelnik, s ezltal a beszlgetsek klnbzõv vlnak. Ms vlemnyek szerint az orvosok viselkedsmdjban a betegek klnbzõsgtõl fggetlenl van konstans elem.
Felttlenl meghatrozza az orvos stlust, hogy orvos- vagy betegkzpont szemlletû-e.
Az orvoskzpont kommunikci az orvos ideolgija szerint zajlik. Az informcigyûjts hipotziseinek igazolst szolglja. A vizit gyors s hatkony, a beteg megnyilvnulsait hatrozott kijelentsekkel, zrt krdsekkel irnytja ("nyissa ki a szjt", fekdjn az gyra" stb.), jl gazdlkodik az idõvel, nem szik el a beteg irrelevns panaszradata miatt. Ez a fajta kommunikci brmennyire hatkony is az orvos szmra, a betegeknek nem igazn szimpatikus.
A betegkzpont kommunikci informcinyjt, tancsad jellegû, nyitott krdseket hasznl, ignyli a beteg vlemnyt, a beteggel megegyezsre trekszik. Maximalizlja az orvos s a beteg egyttmûkdst, a betegben j benyomst kelt.
Fontos a szocilis beszlgets megfelelõ arnya. Arra kell trekedni, hogy idõtartama ne akadlyozza az orvost a megfelelõ orvosi vonatkozs informcik kzlsben, s megfelelõen szolglja a beteg megkzeltst, oldst. A tlzott mrvû szocilis beszlgets ronthatja az adott helyzetre koncentrlst, s az orvos cskkent kompetencijnak leplezst tkrzheti. A betegkzpont orvosnl a szocilis beszlgets egy szksges (fontos) minimlis szint alatt marad, fõ helyen az orvosi trgy tma ll.
A betegkzpont informatv orvosnl az rzelmi kommunikci rdeklõdst, a beteggel val egyttmûkdsre trekvst, õszintesget, nyltsgot, hozzrtst fejez ki. Ezzel szemben a kevesebb informcit nyjt, de sokat "csevegõ" orvosok hangjbl unottsg s egykedvû rzelmek sugroznak.
A tapasztalatok azt mutatjk, hogy a beteggel val tallkozsaik sorn az orvosok nagyon sok latin - a beteg szmra rthetetlen - kifejezst hasznlnak. Minl fiatalabb, minl gyakorlatlanabb az orvos, annl gyakrabban hasznl szakzsargont, esetenknt akkor is, ha maga is rzi, hogy a kifejezsek a beteg szmra rthetetlenek.
Mi ennek az oka? A szociolgusok szerint az orvosi szakma a beteget nem mindig kezeli felnõttknt, sokkal inkbb tekinti gyereknek, aki tuds, felkszltsg hinyban nem rtheti meg a kapott informcikat. Ms nzet szerint a tjkozott, informlt beteg kontroll alatt tartja az orvost, a kezelst, a terpit, megkrdõjelezheti az orvosi dntst, rrez az orvos szakmai hibira, s ez a orvosok szmra knyelmetlen dolog.
Az orvosok az albbiakat hasznljk a kommunikci kontrolljra, cskkentsre:
- a beteg szmra rthetetlen szavakat tartalmaz kzls;
- az ra vagy a vrlista nzegetse;
- elmlylt gondolkods, amit nem illik flbeszaktani;
- a beteg mondandjnak flbeszaktsa (a beteg mondatait az orvos gyorsan befejezi);
- csodlkozs, ha a beteg krdezni kezd;
- gyors bcs, vagy a vizit jelzs nlkli befejezse;
- szarkasztikus, rosszall megjegyzsek.
Milyen informcikat ignyelnek a betegek?
Megkrdezses vizsglatok azt mutatjk, hogy a betegeknek a betegsg prognzisra, eredetre, valamint a diagnzisra vonatkoz informcikra van legnagyobb ignyk. Ugyanezt az orvosoktl is megkrdezve (mit gondolnak, a beteg mit akar leginkbb tudni?) igen nagy klnbsgeket lehet felfedezni. Az orvosok albecsltk betegeik informciignyt, s gy vlik, hogy pp a diagnzisrl, az okokrl s a prognzisrl nem akarnak sokat tudni.
Vita van az orvostrsadalomban s a betegek kztt a beteg szmra szksges informci meghatrozsa tekintetben. Vannak helyzetek, amikor az orvosok szerint jobb, ha a beteg nem tud mindent a betegsgrõl. Elõfordulhat ugyanis, hogy ennek a terht nem tudn elviselni, rossz hatssal lenne r, gtoln a felplst. Ugyanez a problma olyan egyszerû krdsekre is ll, mint pldul a felrt gygyszerrel kapcsolatos tjkoztats. Az orvosok tbbsge szerint a tl rszletes magyarzat cskkentheti a pozitv placebo-hatst, a sugalmazs erejvel nvelheti a mellkhatsokat, ronthatja a beteg alkalmazkodst. A betegek szerint ugyanakkor a rszletes tjkoztats nveli a bizalmukat, javtja az egyttmûkdsi hajlamukat s a terpia elfogadst.
Mit s mennyit mondjon az orvos? Ez fgg a beteg akarattl, jellemtõl, csaldjnak kvnalmtl, vallsi meggyõzõdstõl, stb., megtlse a diagnzis fellltsval egyenrtkû szakmai dnts.
Klnsen rzkeny dolog a rossz hrek kzlse. Az informcikat visszatart orvosok egy rsze gy rzi, hogy ez a beteg javt szolglja, s jobb, ha a dolgok termszetes rendje szerint a beteg maga jn r betegsge kimenetre. Ms orvosok pedig azrt tartzkodnak a rossz hrek kzlstõl, mert a vele jr kellemetlen szitucitl akarnak menteslni.
A beteg tjkozottsga, az orvossal val kommunikci hatkonysga az albbi krdsek alapjn tlhetõ meg (a krdsek a beteg szmra is segtsgl szolglhatnak, mit is kell felttlenl tudnia):
Diagnzis Elmondta az orvos, hogy mi az n problmja, mi a diagnzisa? Mit gondol: helyesek az elmondottak, vagy ms betegsgre gondol?
Kroktan Tudja-e, hogy mi okozta a problmjt?
Prognzis Megbeszlte betegsgnek slyossgt az orvossal? Tudja-e mennyi ideig tarthat a betegsge? Tudja-e milyen gyorsan kvetkezhet be javuls? Aggdik-e amiatt, hogy visszatr a panasza, vagy romlik az llapota? Aggdik-e amiatt, hogy panasza hossz tvon is befolysolhatja az egszsgt?
Kezels Tudja-e, hogyan akarja az orvos kezelni az n panaszait? rti-e, hogy az orvos mirt az adott kezelsi mdot tartja a legjobbnak? Van msfajta kezels, ami n szerint hasznlhat?
Gygyszerels Irt fel az orvos nnek valamilyen gygyszert? Tudja a gygyszer nevt? Tudja-e, hogyan segt a gygyszer? Tudja-e, mikor kell a gygyszert bevennie, s mit kell tegyen akkor, ha egyszer elfelejti bevenni a gygyszert (vegyen be kettõt, vagy egyszerûen ne trõdjn a kihagyssal)? Ha a gygyszert ngy rnknt kell bevennie, ez azt jelenti, hogy jszaka is ngy rnknt fel kell kelnie? Tudja-e, milyen mellkhatsai lehetnek a felrt gygyszernek (pldul lmost, vagy melygst, hnyingert okoz)? Ms recept nlkl kaphat gygyszerrel egytt szedhetõ-e a felrt gygyszer? A gygyszerszeds ideje alatt ihat-e szeszes ital?
Kiegsztõ vizsglatok Rendelt-e az orvos valamilyen kiegsztõ vizsglatot (labor, stb.)? Tudja-e, hogy e vizsglatok eredmnye mire lehet j?
letmd Javasolt-e az orvos brmilyen letmdbeli vltoztatst, mint pldul dohnyzssal, alkoholfogyasztssal, tkezssel, mozgssal kapcsolatos szoksainak megvltoztatsa? Tudja-e, milyen mrtkû vltoztatsra van szksg? Kapott-e tmutatst arra vonatkozan, hogyan lehet a szksges vltoztatsokra a legknnyebben sort kerteni?
Megelõzs Tudja-e, mit tehet panaszainak megelõzse rdekben? Gondolja-e, hogy problmja msokat s rinthet a csaldjban? Mit tehet annak rdekben, hogy csaldtagjai elkerlhessk, hogy nhz hasonl helyzetbe kerljenek?
sszefoglalskppen megllapthat, hogy a kommunikcit illetõen elgtelen az orvosok informatvabb hozzllsra val sztnzse s a betegek jobb krdsfeltevsekre buzdtsa. Ezzel a kt fl ugyan kln befolysolhat, de nem felttlenl javul az orvos-beteg klcsnhats egyenslya, annak dinamizmusa. Hatsosabbnak tekinthetõ, ha - a kt fl kommunikcis kpessgnek fejlesztse mellett - a betegnek az orvos fel orientldsa kerl elõtrbe. Fontos kell legyen a beteg trtnetnek, egszsgi llapotval kapcsolatos tapasztalatainak, elkpzelseinek elmondatsa, rzseinek az orvossal val megosztsa. Az ilyen beszlgets az orvos s a beteg szmra egyarnt informatv, s sztnzõleg hat az alapvetõ krdsek feltrsra, az rthetõ, feldolgozhat tjkoztatsra.
|