Orvos-beteg kummunikáció
Lilla 2004.11.09. 20:19
Jó ha jó a viszonyod az orvossal.
Az orvos-beteg kommunikáció javítása
A globalizáció és a technológiai vívmányok korában ellentmondásnak tûnik az orvos és a beteg közt fennálló kommunikáció csõdjérõl beszélni. Ezt véli azonban igazolni a betegek körében egyre növekvõ elégedetlenség, panasz, mûhiba per, a hagyományos orvoslás felcserélése bizonyítatlan alternatív módszerekre A legtöbb panasz a betegek részérõl nem az orvos klinikai kompetenciáját, hanem a kommunikációs problémákat érinti.
A leggyakoribb panasz abban áll, hogy az orvos nem hallgatja meg a betegeket, akik viszont több információt szeretnének kapni állapotukról és a kezelés folyamatáról, szeretnének könnyíteni érzelmi és fizikai bajaikon, tanácsokat kapni arról, õk mit tehetnek saját magukért. A betegek és az orvosok különbözõképpen vélekednek arról, hogy mi szükséges a hatásos kommunikációhoz.
Ezek a különbségek befolyásolják az orvos és beteg közötti kölcsönhatást, csakúgy mint az utasítások betartását, a tájékoztatást és a kezelés kimenetelét.
Felmerül a kérdés, miért változtassanak az orvosok kommunikációjukon? A válasz fõleg az egyén gondozásának felelõsségében keresendõ. Manapság a betegek egészségügyi fogyasztóknak tartják magukat és az orvosi döntéshozás aktív résztvevõi akarnak lenni. Ha az orvos nem avatja be õket a döntésekbe, legtöbbször mást keresnek maguknak.
Kimutatták, hogy ha egy orvos kommunikációs képzésben részesül, magasabb értékelést és besorolást kap a betegtõl, aki kitart mellette hosszabb távon. Az orvosváltás jelenségében közrejátszik még a költségek visszaszorításának nyomása is, amelyre az orvos a praxis nagyságának növelésével válaszol. Ez a téves gondolkodás a betegre jutó idõ csökkenéséhez, s végül a beteg elégedetlenségéhez és távozásához vezet.
A jó orvos-beteg kommunikáció kézzelfogható elõnyökkel jár. Több tanulmány is kimutatta az orvos kommunikációs készsége és a beteg elégedettsége között fennálló korrelációt. A hatásos kommunikáció befolyásolja a terápia kimenetelét is, ami lemérhetõ az emóciók, a tünetek és a fájdalom élményein keresztül. Az orvos kommunikációs jártasságában fennálló nehézségek leküzdése megfelelõ képzéssel megoldható. Mivel a kommunikáció egy interaktív folyamat, a betegeknek szintén szükségük van némi szakértelemre, hogy képesek legyenek részt venni a döntéshozásban és ítéletet alkotni minõség ügyében. A minõség fejlesztésében az ellátók egyre inkább beépítik a beteg perspektíváját és elvárásait.
A hagyományos orvosképzés alkalmatlan a kommunikáció oktatására. Bár kifejlesztettek új oktatási módszereket és médiákat, a meglevõ ismereteket meg kell még valósítani a gyakorlatban. Az orvostudományi oktatásnak hasznosítania kell a betegnek a gondozásról alkotott nézeteit, hogy olyan irányban történjen a képzés, amely segíti az egészségügyi dolgozókat a beteg elvárásainak teljesítésében. A kommunikációs nevelést az orvostudomány minden szintjén végezni kell, s fõleg az orvostudományi egyetem tananyagában és a továbbképzés programjaiban kell szerepelnie.
Forrás: http://www.bmj.com/cgi/content/full/316/7149/1922
[A menedzsment szakirodalma]
A kommunikáció típusai, jellemzõi az orvos és a beteg találkozása során
Bevezetés: A tanulmány részét, folytatását képezi az elmúlt hónapok témájának, amelyben a betegközpontú gyógyítás és a kommunikáció kapcsolatát kutattuk.
Megjelent irodalmi összefoglalók: A betegközpontú gyógyítás - a kommunikáció jelentõsége az egészségügyben Az orvos és a beteg jellemvonásainak hatása a kommunikációra, a kapcsolat modelljei
Ami általában egy orvosi vizit során történik... Az Egyesült Államokban az orvosi vizit az alapellátásban átlagosan 20 percig, míg a belgyógyásznál 19 percig tart. Az orvosi vizitekkel kapcsolatos szisztematikus vizsgálatok a hatvanas években kezdõdtek.
A beteg és az orvos találkozásának megvan a maga intimitása. A fizikai vizsgálatokon kívül a betegség feltárása, a félelmek megnyilvánulása, a beteg sebezhetõsége a magánélet, a titoktartás szférájába tartozó területek. Annak ellenére, hogy a titoktartást szigorú védõmechanizmusok szavatolják (például a betegek chartája), az orvosok és a betegek egyaránt szívesen vállalkoznak arra, hogy találkozásaik kommunikációs tartalmát külsõ megfigyelõk kutassák (természetesen a nevek és a személyes jellegû információk felhasználása nélkül). A kutatások leggyakoribb módszere a találkozások magnetofon segítségével történõ felvétele. Esetenként elõfordul, hogy a viziteken egy megfigyelõ is részt vesz, aki az orvos és a beteg kapcsolatába nem szól bele, legfeljebb feljegyzéseket készít. Természetesen az orvosnak és a betegnek bármikor joga van a kutatás leállítására, a magnetofon kikapcsoltatására és a megfigyelõ kiküldésére.
Azt gondolhatnánk, hogy a magnetofon vagy a megfigyelõ jelenléte befolyásolja az orvos és a beteg kommunikációját. Errõl azonban szó sincs. A kutatásban részt vevõ orvosok és betegek egyaránt úgy nyilatkoztak, hogy röviddel a vizit kezdete után már megfeledkeztek a magnetofonról. A magnószalagok alapján megállapítható a beszélgetések õszintesége, s az orvos viselkedésében is kevés szándékos manipulációt lehet felfedezni.
A magnetofonszalagok a verbális tartalmon túl az emocionális megnyilvánulások megfigyelésére is lehetõséget nyújtanak. Az orvos és a beteg beszélgetésének érzelmi tartalmát, tónusát a szalag elektronikus szûrõn való átengedése után is vizsgálják. A szûrt beszéd következtében a szavak érthetetlenné válnak, ám a hanglejtés, a beszédtempó és a ritmus értékelhetõ. A megszûrt szalag alapján bírálható az érzelmi megnyilvánulások intenzitása, s ebbõl a magatartásra (dühre, aggódásra, uralkodásra, érdeklõdésre, nyájasságra stb.) lehet következtetni.
A beszélgetések verbális tartalma egyszerûbben vizsgálható. Sok beszélgetés tanulmányozásával tipizálhatók az elemei.
Az orvos részérõl:
- információnyújtás: vélemény közlése, tanácsok, magyarázatok, oktató jellegû megnyilvánulások, a beteg kérdéseire válaszadás, információk a beteg állapotáról, a betegség természetérõl, az okokról, a tünetekrõl, a diagnózisról, a kezelésrõl, az öngyógyításról, a diétáról, az életmódról;
- kérdések, információkérés: a betegség történetével, a beteg közremûködésével, elképzeléseivel kapcsolatos kérdések;
- szociális beszélgetés: üdvözlések, személyes megjegyzések, társadalmi és családi életet érintõ kérdések;
- pozitív társalgás: beleegyezés, egyetértés, nevetés, a szolidaritás kifejezése, támogatásnyújtás, bátorítás, együttérzés kifejezése;
- negatív társalgás: egyet nem értés, konfrontáció, ellentétek kinyilvánítása, nyomásgyakorlás;
- társas viszony építése: a beteg véleményének kikérése, a beteg elképzeléseinek megismerése, válaszainak megkönnyítése.
- információnyújtás: a tünetek elmondása, a kérdések megválaszolása, tapasztalatok, vélemények, javaslatok közlése;
- információkérés: felvilágosítás, instrukció, vélemény és javaslat kérése, kérdések a gyógyszerelésrõl, a kezelésrõl, az életmódról, a prevencióról, az öngyógyításról;
- szociális beszélgetés: bemutatkozó mondatok, családi témák;
- pozitív társalgás: nevetés, barátságosság, az együttérzés kimutatása, egyetértés, beleegyezés;
- negatív társalgás: ellentétek, egyet nem értés kifejezése.
A kutatások szerint az orvos szemszögébõl a beszélgetés nagyobbik része információnyújtásból, azon belül is felerészben tények közlésébõl ("magas a vérnyomása ma, 180/95") áll.
Fontos szerepe van a beszélgetésben a kérdéseknek, különösen a nyitott kérdéseknek, amelyek a beteget a problémájával kapcsolatos mondanivalójának elbeszélésére késztetik. Az egy-két szóval megválaszolható zárt kérdésekkel szemben a nyitott kérdések a beteg beszéltetésére szolgálnak, különös jelentõségûek abban az esetben, amikor az orvosnak nincs pontos elképzelése a betegség természetérõl.
A beszélgetés elemei között fontosak a pozitív jelzések, amelyek az orvos és a beteg közötti kapcsolat erõsítését szolgálják, kifejezik az orvos érdeklõdését, s a beteg megnyilvánulásait bátorítják. Szavak helyett sokszor rövid hangjelzésekben érezhetõk.
A kapcsolatépítés a betegek aktivitásának fokozását, a dialógusba történõ bevonásukat hivatott elõsegíteni.
Többnyire pozitív értékûek a szociális jellegû közlések, az üdvözlések, az apró figyelmességek, az érdeklõdések. Szerencsére ritka a beszélgetésekben a negatív megnyilvánulás. A negatív mondanivaló a szakmai etikett és felkészültség alapján direkt kritika nélkül is átadható.
A megfigyelések szerint a beteg és az orvos közötti beszélgetés érzelmi tartalma amolyan tükör. Ha az orvos haragos, ideges, a beteg részérõl is haragosság, idegesség tapasztalható. A két fél beszélgetése pozitív és negatív értelemben egyaránt korrelál.
A beszélgetéseket vizsgálva a kutatók megállapították, hogy egy-egy vizitet, dialógust tekintve az orvos és a beteg megnyilvánulása 60-40%-os arányú. Ez az orvosok számára meglepõ volt, mert hajlamosak a saját beszédük tartamát alulbecsülni, a betegek megnyilvánulásait pedig - a sajátjukhoz képest - túl soknak tartani.
A beteget illetõen a kommunikáció több mint fele információnyújtásból, azon belül is az orvos kérdéseire adott válaszokból áll. Az orvoshoz képest a beteg viszonylag keveset kérdez, holott lennének kérdései, csak nem teszi fel azokat. Fél attól, hogy butaságot kérdez, vagy nem az alkalmas idõben teszi fel a kérdéseket. Az alkalmas idõ viszont sokszor nem érkezik el. A betegek esetében erõteljesek a pozitív és a negatív érzelmi megnyilvánulások.
Külföldi kutatásokban viszonylag kismértékû az orvosi vizitek zavarása, pl. egy telefonhívással történõ megszakítása. Gyakori viszont a beteg tétlensége, amikor a recept vagy a beutaló megírására vár illetve az orvos feljegyzés készítéseinek hátterében tétlenkedik. A vizitek hossza a napszaktól is függ. A reggeli órákban az orvos és a beteg találkozásának idõtartama 10-40%-kal hosszabb, míg a késõ délutáni órákban 25-50%-kal rövidebb az átlagosnál. Ennek oka nyilvánvalóan a pihent orvos nagyobb türelmében kereshetõ, még akkor is, ha ezt a különbséget szinte soha nem érzékelik.
Az orvos és beteg találkozásaiban sok tipizálható elem van. Ez a szociális szerepekbõl, szerepjátszásokból is fakad. A szociális szerepek elõre megírhatják egy-egy szituáció lefolyásának forgatókönyvét. Talán ez az egyik elõidézõje annak, hogy a betegek kezelése nagyon hasonlít egymáshoz. Ugyanakkor vannak olyan betegek és orvosok, akiknek kommunikációs gyakorlata soha nem lesz máshoz hasonlítható. A szociológusok szerint a betegek életkora, neme, szociális és jövedelmi helyzete a beszélgetéseket nagymértékben meghatározza. Az orvosoknak e differenciákat kellõ érzékenységgel kell kezelniük, s ezáltal a beszélgetések különbözõvé válnak. Más vélemények szerint az orvosok viselkedésmódjában a betegek különbözõségétõl függetlenül van konstans elem.
Feltétlenül meghatározza az orvos stílusát, hogy orvos- vagy betegközpontú szemléletû-e.
Az orvosközpontú kommunikáció az orvos ideológiája szerint zajlik. Az információgyûjtés hipotéziseinek igazolását szolgálja. A vizit gyors és hatékony, a beteg megnyilvánulásait határozott kijelentésekkel, zárt kérdésekkel irányítja ("nyissa ki a száját", feküdjön az ágyra" stb.), jól gazdálkodik az idõvel, nem úszik el a beteg irreleváns panaszáradata miatt. Ez a fajta kommunikáció bármennyire hatékony is az orvos számára, a betegeknek nem igazán szimpatikus.
A betegközpontú kommunikáció információnyújtó, tanácsadó jellegû, nyitott kérdéseket használ, igényli a beteg véleményét, a beteggel megegyezésre törekszik. Maximalizálja az orvos és a beteg együttmûködését, a betegben jó benyomást kelt.
Fontos a szociális beszélgetés megfelelõ aránya. Arra kell törekedni, hogy idõtartama ne akadályozza az orvost a megfelelõ orvosi vonatkozású információk közlésében, s megfelelõen szolgálja a beteg megközelítését, oldását. A túlzott mérvû szociális beszélgetés ronthatja az adott helyzetre koncentrálást, s az orvos csökkent kompetenciájának leplezését tükrözheti. A betegközpontú orvosnál a szociális beszélgetés egy szükséges (fontos) minimális szint alatt marad, fõ helyen az orvosi tárgyú téma áll.
A betegközpontú informatív orvosnál az érzelmi kommunikáció érdeklõdést, a beteggel való együttmûködésre törekvést, õszinteséget, nyíltságot, hozzáértést fejez ki. Ezzel szemben a kevesebb információt nyújtó, de sokat "csevegõ" orvosok hangjából unottság és egykedvû érzelmek sugároznak.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a beteggel való találkozásaik során az orvosok nagyon sok latin - a beteg számára érthetetlen - kifejezést használnak. Minél fiatalabb, minél gyakorlatlanabb az orvos, annál gyakrabban használ szakzsargont, esetenként akkor is, ha maga is érzi, hogy a kifejezések a beteg számára érthetetlenek.
Mi ennek az oka? A szociológusok szerint az orvosi szakma a beteget nem mindig kezeli felnõttként, sokkal inkább tekinti gyereknek, aki tudás, felkészültség hiányában nem értheti meg a kapott információkat. Más nézet szerint a tájékozott, informált beteg kontroll alatt tartja az orvost, a kezelést, a terápiát, megkérdõjelezheti az orvosi döntést, ráérez az orvos szakmai hibáira, s ez a orvosok számára kényelmetlen dolog.
Az orvosok az alábbiakat használják a kommunikáció kontrolljára, csökkentésére:
- a beteg számára érthetetlen szavakat tartalmazó közlés;
- az óra vagy a várólista nézegetése;
- elmélyült gondolkodás, amit nem illik félbeszakítani;
- a beteg mondandójának félbeszakítása (a beteg mondatait az orvos gyorsan befejezi);
- csodálkozás, ha a beteg kérdezni kezd;
- gyors búcsú, vagy a vizit jelzés nélküli befejezése;
- szarkasztikus, rosszalló megjegyzések.
Milyen információkat igényelnek a betegek?
Megkérdezéses vizsgálatok azt mutatják, hogy a betegeknek a betegség prognózisára, eredetére, valamint a diagnózisra vonatkozó információkra van legnagyobb igényük. Ugyanezt az orvosoktól is megkérdezve (mit gondolnak, a beteg mit akar leginkább tudni?) igen nagy különbségeket lehet felfedezni. Az orvosok alábecsülték betegeik információigényét, s úgy vélik, hogy épp a diagnózisról, az okokról és a prognózisról nem akarnak sokat tudni.
Vita van az orvostársadalomban és a betegek között a beteg számára szükséges információ meghatározása tekintetében. Vannak helyzetek, amikor az orvosok szerint jobb, ha a beteg nem tud mindent a betegségérõl. Elõfordulhat ugyanis, hogy ennek a terhét nem tudná elviselni, rossz hatással lenne rá, gátolná a felépülését. Ugyanez a probléma olyan egyszerû kérdésekre is áll, mint például a felírt gyógyszerrel kapcsolatos tájékoztatás. Az orvosok többsége szerint a túl részletes magyarázat csökkentheti a pozitív placebo-hatást, a sugalmazás erejével növelheti a mellékhatásokat, ronthatja a beteg alkalmazkodását. A betegek szerint ugyanakkor a részletes tájékoztatás növeli a bizalmukat, javítja az együttmûködési hajlamukat és a terápia elfogadását.
Mit és mennyit mondjon az orvos? Ez függ a beteg akaratától, jellemétõl, családjának kívánalmától, vallási meggyõzõdésétõl, stb., megítélése a diagnózis felállításával egyenértékû szakmai döntés.
Különösen érzékeny dolog a rossz hírek közlése. Az információkat visszatartó orvosok egy része úgy érzi, hogy ez a beteg javát szolgálja, s jobb, ha a dolgok természetes rendje szerint a beteg maga jön rá betegsége kimenetére. Más orvosok pedig azért tartózkodnak a rossz hírek közlésétõl, mert a vele járó kellemetlen szituációtól akarnak mentesülni.
A beteg tájékozottsága, az orvossal való kommunikáció hatékonysága az alábbi kérdések alapján ítélhetõ meg (a kérdések a beteg számára is segítségül szolgálhatnak, mit is kell feltétlenül tudnia):
Diagnózis Elmondta az orvos, hogy mi az ön problémája, mi a diagnózisa? Mit gondol: helyesek az elmondottak, vagy más betegségre gondol?
Kóroktan Tudja-e, hogy mi okozta a problémáját?
Prognózis Megbeszélte betegségének súlyosságát az orvossal? Tudja-e mennyi ideig tarthat a betegsége? Tudja-e milyen gyorsan következhet be javulás? Aggódik-e amiatt, hogy visszatér a panasza, vagy romlik az állapota? Aggódik-e amiatt, hogy panasza hosszú távon is befolyásolhatja az egészségét?
Kezelés Tudja-e, hogyan akarja az orvos kezelni az ön panaszait? Érti-e, hogy az orvos miért az adott kezelési módot tartja a legjobbnak? Van másfajta kezelés, ami ön szerint használhat?
Gyógyszerelés Irt fel az orvos önnek valamilyen gyógyszert? Tudja a gyógyszer nevét? Tudja-e, hogyan segít a gyógyszer? Tudja-e, mikor kell a gyógyszert bevennie, s mit kell tegyen akkor, ha egyszer elfelejti bevenni a gyógyszert (vegyen be kettõt, vagy egyszerûen ne törõdjön a kihagyással)? Ha a gyógyszert négy óránként kell bevennie, ez azt jelenti, hogy éjszaka is négy óránként fel kell kelnie? Tudja-e, milyen mellékhatásai lehetnek a felírt gyógyszernek (például álmosít, vagy émelygést, hányingert okoz)? Más recept nélkül kapható gyógyszerrel együtt szedhetõ-e a felírt gyógyszer? A gyógyszerszedés ideje alatt iható-e szeszes ital?
Kiegészítõ vizsgálatok Rendelt-e az orvos valamilyen kiegészítõ vizsgálatot (labor, stb.)? Tudja-e, hogy e vizsgálatok eredménye mire lehet jó?
Életmód Javasolt-e az orvos bármilyen életmódbeli változtatást, mint például dohányzással, alkoholfogyasztással, étkezéssel, mozgással kapcsolatos szokásainak megváltoztatása? Tudja-e, milyen mértékû változtatásra van szükség? Kapott-e útmutatást arra vonatkozóan, hogyan lehet a szükséges változtatásokra a legkönnyebben sort keríteni?
Megelõzés Tudja-e, mit tehet panaszainak megelõzése érdekében? Gondolja-e, hogy problémája másokat és érinthet a családjában? Mit tehet annak érdekében, hogy családtagjai elkerülhessék, hogy önhöz hasonló helyzetbe kerüljenek?
Összefoglalásképpen megállapítható, hogy a kommunikációt illetõen elégtelen az orvosok informatívabb hozzáállásra való ösztönzése és a betegek jobb kérdésfeltevésekre buzdítása. Ezzel a két fél ugyan külön befolyásolható, de nem feltétlenül javul az orvos-beteg kölcsönhatás egyensúlya, annak dinamizmusa. Hatásosabbnak tekinthetõ, ha - a két fél kommunikációs képességének fejlesztése mellett - a betegnek az orvos felé orientálódása kerül elõtérbe. Fontos kell legyen a beteg történetének, egészségi állapotával kapcsolatos tapasztalatainak, elképzeléseinek elmondatása, érzéseinek az orvossal való megosztása. Az ilyen beszélgetés az orvos és a beteg számára egyaránt informatív, s ösztönzõleg hat az alapvetõ kérdések feltárására, az érthetõ, feldolgozható tájékoztatásra.
|